Koolhydraatarm dieet volgen

Hoe kan een koolhydraatarm dieet helpen gezonder te worden? VKoolhydraatarm dieet en receptenerschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het sterk gestegen gebruik van moderne geraffineerde koolhydraten verantwoordelijk zijn voor de welvaartziektes zoals diabetes en overgewicht. Het overschot aan koolhydraten dat wij tot ons nemen, wordt namelijk omgezet in vetten. Door de grote hoeveelheden koolhydraten bestaat ook nog het gevaar dat we niet aan onze dagelijkse behoefte essentiële eiwitten en vetten komen. Aan de andere kant kan een tekort aan koolhydraten leiden tot problemen met de spijsvertering en een afbraak van het spierweefsel.

 

Koolhydraten kunnen verdeeld worden in twee soorten: De “goede” koolhydraten die er lang over doen om te worden afgebroken (Langzame koolhydraten) en de “slechte” koolhydraten die snel worden afgebroken en daardoor de bloedsuikerspiegel snel doet stijgen. Een uitgebalanceerd koolhydraten dieet heeft een positieve invloed op een stabiele bloedsuikerspiegel en is daarom goed voor de algemene gezondheid.

 

Twee koolhydraatarme diëten

In de regel kunnen we twee koolhydraat diëten onderscheiden: Het koolhydraatarm dieet en het koolhydraat-beperkte dieet. Het koolhydraten-arme dieet stimuleert, door het ontbreken van koolhydraten in de voeding, de vetverbranding. Omdat het lichaam constant een behoefte heeft aan energie zal, door de geringe hoeveelheid beschikbare koolhydraten, vooral eiwitten en vetten worden benut als energiebron. Een gevaar bij een koolhydraat-arm dieet is Acidose, een verzuring van het lichaam. Om deze reden zal een koolhydraat-arm dieet altijd een bepaalde hoeveelheid langzame koolhydraten moeten bevatten. Het koolhydraat-beperkte dieet is vooral gericht op het afvallen op de langere termijn. Dit dieet kan, naast de langzame koolhydraten, ook de snelle koolhydraten bevatten. In de regel komt het er op neer om de inname van het aantal calorieën te beperken waardoor het lichaam aangewezen is op het afbreken van eiwitten en vetten. Om deze reden is het bij een koolhydraat dieet, en eigenlijk elk ander dieet, belangrijk om voldoende te bewegen.

 

Koolhydraatarm dieet is erg populair

Het koolhydraatarm dieet is enorm populair en wordt vooral door beroemde film- en popsterren aangeprezen als het wondermiddel. Bekende koolhydraten diëten zijn onder andere het Montignac dieet en het Atkins dieet. Ook de kant-en-klare dieet pakketten in de winkelschappen zijn meestal gebaseerd op het koolhydraat-beperkte dieet. Een studie van het Amerikaanse National Institute of Health noemt de koolhydraat diëten de meest verantwoordelijke en gezonde manier om af te vallen. Vooral het koolhydraat-beperkte dieet blijkt, ondanks dat men er langer over doet om het gewenste resultaat te behalen, de meest verantwoordelijke manier van lijnen. Een interessant gegeven is dat een koolhydraat dieet niet zo zeer gericht is op het beperken van de calorieën, maar vooral gericht is op het beperken van de koolhydraten. Een koolhydraat dieet bevat over het algemeen een rijke verzameling aan voedingsproducten zoals vlees, vis en gevogelte, groente en peulvruchten, noten en zuidvruchten, sommige fruitsoorten, zuivelproducten en verschillende oliën (Olijf, Kokos enzovoorts).

 

Duizenden koolhydraatarme diëten

Op internet zijn duizenden koolhydraat diëten te vinden. Er zijn werkelijk honderden Nederlandstalige site die, soms zeer geleurde, informatie bevatten over dit dieet. Om deze reden is het van groot belang om eerst professionele informatie en goede adviezen bij jouw huisarts, specialist of voedingsconsulent in te winnen. In veel gevallen hebben zijn een beschrijving van een verantwoord koolhydraat dieet klaar liggen. Ook loont het de moeite om de sites van het Voedingscentrum, de Consumentenbond en de verschillende ziekenhuissites eens te raadplegen.

 

Koolhydraatarme recepten

Wil jij ook afvallen met een koolhydraatarm dieet? Dan is er goed nieuws voor je: een koolhydraatarm dieet hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Je kunt namelijk heel simpel aan de slag met dit dieet, door op zoek te gaan naar koolhydraatarme producten en recepten. Die helpen je vanzelf om af te vallen. Dat hoeft niet duur te zijn, want er is geen sprake van een bepaalde methode die je moet volgen. Gewoon koolhydraatarm eten kan al voldoende zijn.

Koolhydraatarme recepten zijn er in allerlei gradaties. Je hebt recepten voor het ontbijt, de lunch en het diner. Maar ook voor desserts en voor tussendoortjes. Dat alles maakt het dat je niet hoeft af te zien met dit dieet en je lekker kan blijven genieten. De meeste koolhydraatarme diëten bestaan uit reecepten waarin veel ei zit en vlees of vis, omdat die heel veel eiwitten bevatten. Op zoek gaan naar eiwitten zorgt vaak ook voor koolhydraatarme producten.

 

Lees meer

Een gezonder leven kan vandaag beginnen

gezondWil jij net als veel andere mensen gezonder gaan leven? Je gezondere leven kan vandaag al gaan beginnen. Er is niet veel voor nodig om de eerste stappen te zetten. In dit artikel helpen we je door enkele voorbeelden te geven van hoe jij gezonder kan gaan leven.

 

Meer beweging dan voorheen

Het begint allemaal met meer beweging dan voorheen. We gaan er maar van uit dat je weinig beweegt en dat je hierop dus nog wel wat eer kan behalen. Meer bewegen betekent dat je een sport gaat zoeken en beoefenen die bij je past. Zoek naar iets wat je leuk vindt en wat je – desgewenst – alleen of in teamverband kunt spelen. Sporten die echt goed zijn voor je gezondheid en je helpen om sterker te worden en meer conditie op te bouwen zijn bijvoorbeeld zwemmen en krachttraining. Waterpolo is een intensieve sport die veel kracht van je vraagt en waar je nieuwe mensen kan leren kennen. Dus dat is dubbel zo leuk. Je kan natuurlijk ook gewoon in je eentje gaan sporten, als je dat prettiger vindt. Denk dan aan een stuk fietsen (en doe dat vaker dan een keer in de week) of door een forse wandeling te gaan maken. Wandelen kan overigens ook in groepsverband, door je aan te sluiten bij een wandelclub.

 

Denk aan je voeding

Een ander heel belangrijk punt bij gezonder gaan leven is om goed te letten op je voeding. Voeding is essentieel en noodzakelijk om te kunnen functioneren, maar er zijn ook mensen die hier in doorslaan en die veel te veel zijn gaan eten. Voorkom dat je dicht groeit en eet vooral gezond. Laat junkfood en diepvriesmaaltijden (vaak overgoten met dikmakende sausjes) lekker staan en ga voor een gezonde levenswijze met veel groente en fruit, waarbij water de basis is qua vocht en alcohol minder belangrijk wordt. Dat kan een hele omslag voor je zijn, zeker als je al die zaken wel gewend bent. Maar het zal je zeker helpen om gezonder te gaan leven.

 

Meer richting nodig?

Heb je meer richting nodig om af te vallen? Zie je het niet zitten om nu in het diepe te duiken en het uit te gaan zoeken? Dat is heel goed mogelijk en daar ben je zeker niet de enige in. Er zijn jaarlijks vele mensen die er niet in slagen om gezonder te gaan leven omdat ze een enorme drempel zien in het nemen van die eerste stap. We gaan er dan ook vanuit dat jij meer hulp kan gebruiken dan je tot nog toe gehad hebt. We adviseren je dan ook om voor een dieet te kiezen. Er zijn heel veel diëten te verkrijgen en de ene is natuurlijk beter dan de andere, maar het gaat er in hoofdlijnen om dat jij je kan vinden in een dieet dat op je pad komt. Jij moet er immers mee afvallen. Een goed dieet combineert voeding en beweging en voorziet er in dat jij toekomt aan alles wat je nodig hebt om weer lekker en gezond in je vel te zitten.

 

Meer hulp

Wil je echt meer hulp en dan het liefste van iemand die verstand van zaken heeft? Heel goed van je. Het kan zijn dat je met iemand wil praten omdat dit beter voor je werkt. Ga dan op zoek naar een therapeut die in staat is om je aan te voelen en te kijken waar voor jou de persoonlijke blokkades zitten, want die zijn het die het doorgaans tegenhouden dat je weer gezond gaat leven. Je kunt ook eerst op bezoek gaan bij je huisarts, want die weet ook waar hij aan moet kloppen om jou verder te helpen.

Lees meer