Ziekenhuisdieet als ideaal afvalmiddel?

Het ziekenhuisdieet is een van de meest populaire diëten van dit moment. Mensen vinden het prettig om met het ziekenhuisdieet af te vallen, omdat het tot verschrikkelijk snel en veel resultaat leidt in zeer korte tijd. Maar hoe handig is het nu echt om met het ziekenhuisdieet af te vallen? Is het ziekenhuisdieet een gezond dieet?

 

Het ziekenhuisdieet om snel af te vallen

ziekenhuisdieet volgenZoals gezegd wordt het ziekenhuis vooral gebruikt door mensen die snel willen afvallen. Hoe komt dat? Dat heeft ermee te maken dat het ziekenhuisdieet een zogenaamd crash dieet is. Een crash dieet is gericht op snel afvallen, maar de critici zijn het niet eens over de gezondheid van het crash dieet. Een crash dieet is als het ware een dieet waarbij je zelf heel veel moet doen. Er is geen sturing aan het crash dieet en dus ook niet aan het ziekenhuisdieet. Het ziekenhuisdieet kenmerkt zich door de weinige hoeveelheid aan calorieën die op een dag zijn toegestaan: minder dan 1.000. En dat terwijl je als gezond mens toch al gauw zo’n 2.000 tot 2.500 calorieën per dag nodig hebt om gezond te kunnen blijven.

 

Opbouw ziekenhuisdieet

Een ziekenhuisdieet is op het internet eenvoudig gevonden. Zo ook een schema om het ziekenhuisdieet met succes te volgen. Doorgaans gaat het er bij het ziekenhuisdieet om dat je een ontbijt, een lunch en een maaltijd hebt, die vrij karig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de volgende ingrediënten en toegestane producten per maaltijd.

Ontbijt: onbeperkt water, koffie en thee (zonder toevoegingen), een sinaasappel en een cracker met dun beleg (mager).

Lunch: onbeperkt water, koffie en thee (zonder toevoegingen), een sinaasappel en een cracker met dun beleg en een beetje sla.

Diner: onbeperkt water, koffie en thee (zonder toevoegingen), twee sinaasappels, mager vlees en een aardappel met een klein beetje groente.

Tussendoortjes zijn tijdens het ziekenhuisdieet niet toegestaan. Je eet dus geen snacks tussendoor. Als je een soortgelijk schema volgt kom je aan minder dan 1.000 calorieën per dag. Je lichaam heeft er dus nog ruim 1.000 tot 1.500 nodig en die haalt het uit eerder opgeslagen vetreserves. Je valt dus enorm af met dit dieet.

 

Hoe lang kun je het ziekenhuisdieet volgen?

De critici zijn het er niet over eens, maar algemeen wordt aangenomen dat er weinig professionele voorstanders zijn van het dieet. Het is namelijk uitputtend, want je krijgt nauwelijks energie. De vraag is dus ook hoe lang een gezond mens in staat is om het ziekenhuisdieet vol te houden. Op internet zijn verslagen te vinden van mensen die het dieet enkele dagen tot een of twee weken hebben volgehouden, maar hun meningen daarover verschillen. Daarbij is een ander belangrijk nadeel aan het ziekenhuisdieet, namelijk dat je de verloren kilo’s vaak binnen korte tijd weer terug hebt.

 

Verloren kilo’s zo weer terug

Hoe kan het dat de verloren kilo’s van het ziekenhuisdieet er zo weer aan zitten? Dat is vrij simpel. Zoals eerder in dit artikel al werd geschetst is het ziekenhuisdieet een dieet dat enorm veel energie vreet. Energie die je niet hebt, omdat je heel weinig eet. Veel mensen stoppen dan ook snel met het dieet en gaan weer terug naar hun oude voedingspatroon. Het gevolg is dat ze weer terug aankomen en vaak zelfs nog sneller of nog meer. De verloren kilo’s zitten er vaak sneller weer aan dan dat ze eraf gingen. Van beide kanten is het erg schadelijk. Eerst moet je lichaam omgaan met het plotselinge gewicht- en energieverlies en vervolgens wordt er zoveel gegeten dat je lichaam het amper verwerkt krijgt. Het risico is dan ook dat je gruwelijk aankomt na het ziekenhuisdieet.

 

Voordelen en nadelen van het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet werd in dit artikel uitvoerig besproken. Nog even kort de voor- en nadelen van dit artikel op een rijtje. Het belangrijkste voordeel van een ziekenhuisdieet is dat je heel snel veel gewicht kunt verliezen. Je kan dus in een week tijd aardig wat vet verliezen en dus in no time op gewicht komen. Zeker als het gewenst is om snel gewicht te verliezen, kan het ziekenhuisdieet je helpen om dat effect te behalen. Een ander voordeel is dat je voor het ziekenhuisdieet niet ingewikkeld hoeft te koken of ingewikkelde ingrediënten nodig hebt, want die heb je nauwelijks tot niet. Nadelen zijn het verlies van energie en de daarbij horende consequenties, zoals een futloos en moe gevoel. Daarbij kun je rekenen op een reactie van je lichaam. Niet alleen tijdens het dieet, maar ook daarna – want hoe ga je over van de ene levensstijl (intensief op dieet) over na een periode erna? Het mag duidelijk zijn dat het ziekenhuisdieet bijzonder veel voordelen en nadelen heeft. Je zult dus voor jezelf een afweging moeten maken of je in zee gaat met dit dieet of dat je toch kiest voor een dieet met een effect op langere termijn en wat gezonder is.

 

Alternatieven voor het ziekenhuisdieet

Gelukkig zijn er talloze gezonde diëten te vinden. Betere diëten dan welk crash dieet dan ook. Denk bijvoorbeeld aan diëten die gericht zijn op het verliezen van vet door middel van meer beweging en gezonde voeding. Daarbij zijn er veel diëten (zowel vanaf het internet als vanuit boeken) te vinden die hun sporen al hebben verdiend. Wil je dus echt afvallen en op een gezonde manier verder met je leven? Zoek dan verder dan een crash dieet zoals het ziekenhuisdieet. Zoek naar een dieet dat voor blijvende effecten zorgt en dat je oprecht kan helpen met afvallen.

Lees meer

Kun je afvallen met avocado’s?

Op het internet circuleren veel artikelen over afvallen door middel van avocado’s. Avocado’s zijn vruchten die door veel websites worden aangewezen als helpende hand voor mensen die gewicht willen verliezen. Maar hoe zit het nu echt? Zijn avocado’s gezond en helpen ze je inderdaad bij het afvallen?

 

Wat is een avocado?

Een avocado is met afstand ene van de meest gezonde vruchten die er bestaan. Daardoor is de vrucht bijzonder populair, ook onder mensen die op hun gewicht moeten letten. In Midden- en Zuid-Amerika zijn mensen er al jaren van overtuigd dat een avocado je helpt af te vallen. Die gedachte is inmiddels overgewaaid naar Europa en ook hier is de avocado bezig terrein te winnen.

De avocado ziet er een beetje uit als een peer. Maar wel een hele zware, want de avocado kan maar liefst twee kilo zwaar worden. De meeste avocado’s zijn groen (donkergroen), maar af en toe heb je er ook een donkerbruine variant tussen zitten. Deze zijn het rijpst.

In avocado’s zit heel veel olie. Da is dan ook de voornaamste reden dat mensen denken dat ze met avocado’s af kunnen vallen. Naast olie, zit er ook veel proteïne (eiwit), ijzer, vitamine c en vitamine b6, foliumzuur en kalium in een avocado. Die stoffen helpen je weerstand te verbeteren. Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren zich sneller herstellen en ontwikkelen na bijvoorbeeld krachttraining. En daar zit hem de crux: je kunt in spiermassa enorm toenemen door avocado’s te eten. En wie over veel spiermassa beschikt, valt in feite vanzelf af.

 

Helaas geen avocado dieet

Met die gedachte moeten we je gelijk teleurstellen. Een avocado is niet een soort van wondermiddel, dat je kan eten en waar je dan vanzelf – zonder zelf enige inspanning te leveren – vanaf valt. Je moet er naast dus hard aan werken in de sportschool, wil je die eiwitten echt hun werk laten doen. En als je het dan over eiwitten hebt, zijn er talloze andere producten die je kunt eten of diëten die je kunt volgen die veel meer effect zullen hebben op het verliezen van gewicht.

 

Voordelen van de avocado

Desondanks heeft de avocado wel enkele positieve effecten. Of deze honderd procent betrouwbaar zijn durven we hier niet met zekerheid te zeggen, maar als je dan toch van plan bent meer avocado te eten, vind je het vast niet erg om dit mee te nemen. Zo vertraagt de avocado – onder meer vanwege de vele vitaminen – het veroudersingsproces en zou het je huid langer jong houden. Twee tot drie avocado’s per week (het zijn best machtige stukjes fruit) zijn al voldoende om dit proces enigszins tegen te gaan. Ook helpt een avocado goed tegen een te hoge bloeddruk, omdat er foliumzuur in zit. Foliumzuur is goed voor je hart en houdt dus een hoge bloeddruk tegen. Je kunt dus ook avocado’s eten om je bloeddruk weer terug op peil te krijgen. Los van het tegengaan van veroudering kun je avocado ook gebruiken om je huid gezond te houden. Je kunt in cosmeticawinkels bijvoorbeeld een maskertje of crèmepje van avocado kopen. Deze kun je ook zelf maken door avocado fijn te malen en dit met een eetlepel of twee yoghurt te mengen. Breng dat vervolgens aan op je gezicht en laat het circa een half uur intrekken. Tot slot zijn avocado’s god voor je ongeboren kind. Wederom heeft dit te maken met foliumzuur, dat ervoor zorgt dat je kindje zich goed kan ontwikkelen.

 

Conclusie

In veel landen zweren ze bij het gebruik van avocado’s als het afvallen betreft. Men denkt dat avocado’s helpen bij het verliezen van gewicht. Maar ze dienen slechts als hulpmiddel om spiermassa aan te maken en zijn geen wondermiddel op zich. Probeer dus niet af te vallen aan de hand van avocado’s alleen, want dat gaat niet werken. Kies liever voor een middenweg en eet voldoende avocado’s, maar beoefen daarnaast ook nog een sport of volg een ander dieet.

Lees meer