Een gezonder leven kan vandaag beginnen

gezondWil jij net als veel andere mensen gezonder gaan leven? Je gezondere leven kan vandaag al gaan beginnen. Er is niet veel voor nodig om de eerste stappen te zetten. In dit artikel helpen we je door enkele voorbeelden te geven van hoe jij gezonder kan gaan leven.

 

Meer beweging dan voorheen

Het begint allemaal met meer beweging dan voorheen. We gaan er maar van uit dat je weinig beweegt en dat je hierop dus nog wel wat eer kan behalen. Meer bewegen betekent dat je een sport gaat zoeken en beoefenen die bij je past. Zoek naar iets wat je leuk vindt en wat je – desgewenst – alleen of in teamverband kunt spelen. Sporten die echt goed zijn voor je gezondheid en je helpen om sterker te worden en meer conditie op te bouwen zijn bijvoorbeeld zwemmen en krachttraining. Waterpolo is een intensieve sport die veel kracht van je vraagt en waar je nieuwe mensen kan leren kennen. Dus dat is dubbel zo leuk. Je kan natuurlijk ook gewoon in je eentje gaan sporten, als je dat prettiger vindt. Denk dan aan een stuk fietsen (en doe dat vaker dan een keer in de week) of door een forse wandeling te gaan maken. Wandelen kan overigens ook in groepsverband, door je aan te sluiten bij een wandelclub.

 

Denk aan je voeding

Een ander heel belangrijk punt bij gezonder gaan leven is om goed te letten op je voeding. Voeding is essentieel en noodzakelijk om te kunnen functioneren, maar er zijn ook mensen die hier in doorslaan en die veel te veel zijn gaan eten. Voorkom dat je dicht groeit en eet vooral gezond. Laat junkfood en diepvriesmaaltijden (vaak overgoten met dikmakende sausjes) lekker staan en ga voor een gezonde levenswijze met veel groente en fruit, waarbij water de basis is qua vocht en alcohol minder belangrijk wordt. Dat kan een hele omslag voor je zijn, zeker als je al die zaken wel gewend bent. Maar het zal je zeker helpen om gezonder te gaan leven.

 

Meer richting nodig?

Heb je meer richting nodig om af te vallen? Zie je het niet zitten om nu in het diepe te duiken en het uit te gaan zoeken? Dat is heel goed mogelijk en daar ben je zeker niet de enige in. Er zijn jaarlijks vele mensen die er niet in slagen om gezonder te gaan leven omdat ze een enorme drempel zien in het nemen van die eerste stap. We gaan er dan ook vanuit dat jij meer hulp kan gebruiken dan je tot nog toe gehad hebt. We adviseren je dan ook om voor een dieet te kiezen. Er zijn heel veel diëten te verkrijgen en de ene is natuurlijk beter dan de andere, maar het gaat er in hoofdlijnen om dat jij je kan vinden in een dieet dat op je pad komt. Jij moet er immers mee afvallen. Een goed dieet combineert voeding en beweging en voorziet er in dat jij toekomt aan alles wat je nodig hebt om weer lekker en gezond in je vel te zitten.

 

Meer hulp

Wil je echt meer hulp en dan het liefste van iemand die verstand van zaken heeft? Heel goed van je. Het kan zijn dat je met iemand wil praten omdat dit beter voor je werkt. Ga dan op zoek naar een therapeut die in staat is om je aan te voelen en te kijken waar voor jou de persoonlijke blokkades zitten, want die zijn het die het doorgaans tegenhouden dat je weer gezond gaat leven. Je kunt ook eerst op bezoek gaan bij je huisarts, want die weet ook waar hij aan moet kloppen om jou verder te helpen.

Lees meer

Ziekenhuisdieet als ideaal afvalmiddel?

Het ziekenhuisdieet is een van de meest populaire diëten van dit moment. Mensen vinden het prettig om met het ziekenhuisdieet af te vallen, omdat het tot verschrikkelijk snel en veel resultaat leidt in zeer korte tijd. Maar hoe handig is het nu echt om met het ziekenhuisdieet af te vallen? Is het ziekenhuisdieet een gezond dieet?

 

Het ziekenhuisdieet om snel af te vallen

ziekenhuisdieet volgenZoals gezegd wordt het ziekenhuis vooral gebruikt door mensen die snel willen afvallen. Hoe komt dat? Dat heeft ermee te maken dat het ziekenhuisdieet een zogenaamd crash dieet is. Een crash dieet is gericht op snel afvallen, maar de critici zijn het niet eens over de gezondheid van het crash dieet. Een crash dieet is als het ware een dieet waarbij je zelf heel veel moet doen. Er is geen sturing aan het crash dieet en dus ook niet aan het ziekenhuisdieet. Het ziekenhuisdieet kenmerkt zich door de weinige hoeveelheid aan calorieën die op een dag zijn toegestaan: minder dan 1.000. En dat terwijl je als gezond mens toch al gauw zo’n 2.000 tot 2.500 calorieën per dag nodig hebt om gezond te kunnen blijven.

 

Opbouw ziekenhuisdieet

Een ziekenhuisdieet is op het internet eenvoudig gevonden. Zo ook een schema om het ziekenhuisdieet met succes te volgen. Doorgaans gaat het er bij het ziekenhuisdieet om dat je een ontbijt, een lunch en een maaltijd hebt, die vrij karig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de volgende ingrediënten en toegestane producten per maaltijd.

Ontbijt: onbeperkt water, koffie en thee (zonder toevoegingen), een sinaasappel en een cracker met dun beleg (mager).

Lunch: onbeperkt water, koffie en thee (zonder toevoegingen), een sinaasappel en een cracker met dun beleg en een beetje sla.

Diner: onbeperkt water, koffie en thee (zonder toevoegingen), twee sinaasappels, mager vlees en een aardappel met een klein beetje groente.

Tussendoortjes zijn tijdens het ziekenhuisdieet niet toegestaan. Je eet dus geen snacks tussendoor. Als je een soortgelijk schema volgt kom je aan minder dan 1.000 calorieën per dag. Je lichaam heeft er dus nog ruim 1.000 tot 1.500 nodig en die haalt het uit eerder opgeslagen vetreserves. Je valt dus enorm af met dit dieet.

 

Hoe lang kun je het ziekenhuisdieet volgen?

De critici zijn het er niet over eens, maar algemeen wordt aangenomen dat er weinig professionele voorstanders zijn van het dieet. Het is namelijk uitputtend, want je krijgt nauwelijks energie. De vraag is dus ook hoe lang een gezond mens in staat is om het ziekenhuisdieet vol te houden. Op internet zijn verslagen te vinden van mensen die het dieet enkele dagen tot een of twee weken hebben volgehouden, maar hun meningen daarover verschillen. Daarbij is een ander belangrijk nadeel aan het ziekenhuisdieet, namelijk dat je de verloren kilo’s vaak binnen korte tijd weer terug hebt.

 

Verloren kilo’s zo weer terug

Hoe kan het dat de verloren kilo’s van het ziekenhuisdieet er zo weer aan zitten? Dat is vrij simpel. Zoals eerder in dit artikel al werd geschetst is het ziekenhuisdieet een dieet dat enorm veel energie vreet. Energie die je niet hebt, omdat je heel weinig eet. Veel mensen stoppen dan ook snel met het dieet en gaan weer terug naar hun oude voedingspatroon. Het gevolg is dat ze weer terug aankomen en vaak zelfs nog sneller of nog meer. De verloren kilo’s zitten er vaak sneller weer aan dan dat ze eraf gingen. Van beide kanten is het erg schadelijk. Eerst moet je lichaam omgaan met het plotselinge gewicht- en energieverlies en vervolgens wordt er zoveel gegeten dat je lichaam het amper verwerkt krijgt. Het risico is dan ook dat je gruwelijk aankomt na het ziekenhuisdieet.

 

Voordelen en nadelen van het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet werd in dit artikel uitvoerig besproken. Nog even kort de voor- en nadelen van dit artikel op een rijtje. Het belangrijkste voordeel van een ziekenhuisdieet is dat je heel snel veel gewicht kunt verliezen. Je kan dus in een week tijd aardig wat vet verliezen en dus in no time op gewicht komen. Zeker als het gewenst is om snel gewicht te verliezen, kan het ziekenhuisdieet je helpen om dat effect te behalen. Een ander voordeel is dat je voor het ziekenhuisdieet niet ingewikkeld hoeft te koken of ingewikkelde ingrediënten nodig hebt, want die heb je nauwelijks tot niet. Nadelen zijn het verlies van energie en de daarbij horende consequenties, zoals een futloos en moe gevoel. Daarbij kun je rekenen op een reactie van je lichaam. Niet alleen tijdens het dieet, maar ook daarna – want hoe ga je over van de ene levensstijl (intensief op dieet) over na een periode erna? Het mag duidelijk zijn dat het ziekenhuisdieet bijzonder veel voordelen en nadelen heeft. Je zult dus voor jezelf een afweging moeten maken of je in zee gaat met dit dieet of dat je toch kiest voor een dieet met een effect op langere termijn en wat gezonder is.

 

Alternatieven voor het ziekenhuisdieet

Gelukkig zijn er talloze gezonde diëten te vinden. Betere diëten dan welk crash dieet dan ook. Denk bijvoorbeeld aan diëten die gericht zijn op het verliezen van vet door middel van meer beweging en gezonde voeding. Daarbij zijn er veel diëten (zowel vanaf het internet als vanuit boeken) te vinden die hun sporen al hebben verdiend. Wil je dus echt afvallen en op een gezonde manier verder met je leven? Zoek dan verder dan een crash dieet zoals het ziekenhuisdieet. Zoek naar een dieet dat voor blijvende effecten zorgt en dat je oprecht kan helpen met afvallen.

Lees meer