Het succes van een eiwitdieet en een koolhydraatarm dieet

Er zijn veel vragen over hoe je snel en verantwoord af kunt vallen. Die vragen gaan vooral over hoe je snel af kunt vallen, zonder al teveel moeite. Als we het over die manier van afvallen hebben, zijn er eigenlijk twee diëten die kunnen helpen, namelijk een eiwitdieet en een koolhydraatarm dieet. Omdat we je willen helpen een dieet te vinden dat bij je past, bespreken we beide diëten in dit artikel.

 

Snel afvallen is geen optie

Snel afvallen wil niet zeggen dat je goed af valt. Veel diëten zijn gericht op snel resultaat. Dit zijn crash diëten en die zijn mateloos populair. Denk aan het ziekenhuisdieet, het 10 dagen dieet of het 3 dagen dieet. Het zijn diëten die op korte termijn veel effect hebben, maar nooit op de lange termijn. Wanneer je afvalt met een crash dieet doe je dit doorgaans onder omstandigheden die niet geschikt zijn om langer vol te houden. Ben je dus eenmaal op je streefgewicht? Dan zul je binnen de kortste keren weer aankomen, want het is gewoonweg niet vol te houden.

 

Eiwitdieet

Weiwitdieetat wel vol te houden is, is het eiwitdieet. Dit dieet gaat uit van het innemen van meer proteïnes. Proteïnerijke voeding zorgt ervoor dat je een vol en verzadigd gevoel zult ervaren. Je grijpt minder snel naar snacks en ongezonde tussendoortjes, maar valt ook nog eens af. Proteïne heeft namelijk de positieve eigenschap dat het veel energie kost om te verbranden. Je verbrandt dus vet terwijl je proteïnes (eiwitten) verbrand. Wil je helemaal succesvol afvallen met een eiwitdieet? Nuttig dan eiwitshakes, die boordevol zitten met eiwitten. Veel sporters gebruiken dat ook omdat ze op die manier sneller aankomen in spiermassa en beter kunnen droogtrainen (vet kunnen verliezen rond de buik en billen).

 

Koolhydraatarm dieet

Een ander dieet dat ook blijvend effect heeft, is het koolhydraatarme dieet. Bij dit dieet gaat het erom dat je probeert zich te krijgen op de hoeveelheid koolhydraten die je per dag eet. Zet daar vervolgens een rem op en ga op zoek naar vervangende producten. Op die manier worden koolhydraten niet langer omgezet in suikers en vetten, maar krijgen ze geen kans meer om je dik te maken. Koolhydraten komen in heel veel producten voor. Denk aan brood, pasta en soorten vlees en groenten. Je zult dus echt op zoek moeten naar andere producten, maar die zijn wel gewoon in de supermarkt te verkrijgen. Afvallen met een koolhydraatarm dieet hoeft dus niet moeilijk te zijn.

 

Onderzoek toont overgewicht aan

Onderzoek toont aan dat koolhydraatarm broodveel Nederlanders te zwaar zijn. En dan hebben we het niet over een paar kilo, maar over vele kilo’s. Obesitas en overgewicht zijn in Nederland serieuze problemen, aan de orde van de dag. Ook veel kinderen zijn te zwaar. Dat probleem neemt alleen maar toe. Het is dus goed om nu de knop om te zetten en niet te kiezen voor iets tijdelijks, zoals een crash dieet. Maar het is goed om te zoeken naar een oplossing die ook op de langere termijn effect zal hebben. Je zult dus geen spijt krijgen als je begint aan een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet.

 

Moeite met afvallen?

Heb jij al van alles geprobeerd en veel moeite met afvallen? Dan is het goed om te weten dat het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet ervoor hebben gezorgd dat tienduizenden mensen in Nederland en België de afgelopen jaren succesvol zijn afgevallen. Het zijn diëten die ook op de langere termijn werken en ook aan nazorg doen. Bovendien zijn het – zeker het koolhydraatarme dieet – geen dure diëten, waarbij je verschrikkelijk lastige ingrediënten in huis moet halen. Het zijn eenvoudig toe te passen diëten. Wil je echter professionele hulp? Dan is het goed om met een arts of een gewichtsconsultant te gaan praten. Deze weet namelijk goed wat voor jou kan helpen om optimaal af te vallen en veel meer gewicht te verliezen.

 

Recepten voor het eiwitdieet en koolhydraatarme dieet

Wil jij afvallen met een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet? Er zijn heel veel verschillende recepten te vinden die het mogelijk maken om, ondanks dat je af wil vallen, lekker te kunnen eten. Je hoeft je dus niet in te houden en komt niet bloot te staan aan lekkernijen die je niet aan mag raken. Dat alles maakt afvallen met het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet een stuk prettiger.

Lees meer

Gelukkig in het leven door positief te denken

We hebben beloofd dat we ook sociaal-emotioneel wat veranderingen teweeg wilden brengen. Daar beginnen we vandaag mee door een uitgebreid artikel over positief denken. Nederlanders en Belgen zijn soms te somber ingesteld. Het glas is altijd halfleeg in plaats van halfvol. Positief denken kan ervoor zorgen dat je je weer een stuk gelukkiger voelt. In dit artikel gaan we aan de hand van enkele  voorbeelden laten zien hoe jij weer gelukkig kunt leven door positief te denken.

 

Als alles tegen zit

Paul (35) mailde ons dat hij positief begon te denken op een dag dat alles tegen zat. “’s Ochtends had ik me, wegens een stroomstoring, verslapen waardoor ik geen tijd meer had een belangrijke presentatie voor te bereiden. Onderweg stopte mijn auto ermee en ik werd al heel snel gebeld door mijn teamleider, waar ik bleef en of ik van plan was de rest in de steek te laten. Dat was een pijnlijke ochtend. Heel pijnlijk, want we verloren uiteraard die klant en daardoor moesten er twee mensen het veld ruimen. Uiteraard was ik er daar een van.” Toch heeft die dag Paul een besluit genomen. “Er zat zoveel tegen dat het geen toeval meer kon zijn,” zei Paul. “Nadat ik een week lang flink had gebaald en boos was geworden, kwam ik tot mezelf en besloot ik dat dit het nu eenmaal was. Ik moest er maar mee dealen. En waarom was het gebeurd? Kennelijk omdat het zo moest zijn. En vanaf toen ben ik eigenlijk het positieve in gaan zien van alles wat er om me heen gebeurde.”

 

Is positief echt wel positief?

Er zijn meer mensen zoals Paul, die door bepaalde situaties een stuk positiever worden. Maureen (52) werd positiever na de dood van haar moeder, die ernstig ziek was. “Mijn moeder was alles voor me, maar toen ze eenmaal was overleden, was ik ook opgelucht. Ze was ziek en leed heel erg. Ik wilde haar niet kwijt, maar ik gunde haar de rust. Een voordeel dat ze er niet meer is, is dat ze vanaf de andere kant een oogje in het zijl kan houden. Die gedachte hield me het eerste jaar op de been en heeft me sterker gemaakt.”

Maar volgens Anja de Winter (psychologe in het BMC) is het niet altijd goed om alles maar positief in te zien. “Je moet je niet verstoppen voor de grote, boze buitenwereld,” vindt zij. “Want het leven is nu niet altijd even leuk en er zullen ook genoeg dingen gebeuren die negatief zijn. Positief en negatief wisselen elkaar wat dat betreft af als dag en nacht. Yin en yan zou je kunnen zeggen.”

 

Positiveer!

Wel vindt Anja dat we het allemaal niet te somber in moeten zien. “Positief kijken noem ik liever optimistisch zijn,” stelt ze. “En dan is dat glas waar je het net over had inderdaad halfvol en niet half leeg. Probeer het voordeel te zien van bepaalde misverstanden en probeer te lachen om wat er mis gaat. Je zult zien dat je er dan een stuk lekkerder doorheen komt, hoe vervelend een situatie ook kan zijn. Geen parkeerplaatsen meer? Wat maakt het uit? Dan ga je toch ergens anders parkeren en een stuk lopen? Positiveer wat niet goed gaat en je zult een stuk gelukkiger worden.”

 

Hoe positief ben jij?

Bovenstaand artikel heeft je geïnformeerd over hoe je positiever in het leven kunt komen te staan. Hoe positief ben jij? Positiveer je al of moet je hier nog aan wennen? Is dit nog niet jouw natuur. Laat het ons weten in een reactie, want we zijn uiteraard erg benieuwd.

Lees meer

Weer met plezier aan het werk

We werden geraakt door een mail die Arnold (42) ons stuurde. Arnold werkt op een middelgroot kantoor, heeft daar een hoge functie, maar zegt dat hij zich iedere ochtend naar zijn werk moet slepen. “Het kost me zoveel energie, dat ik op mijn werk niet meer het niveau haal dat ik ooit haalde. Ik heb er geen plezier meer in. Er zijn momenten dat ik me terugtrek uit vergaderingen en besprekingen en op het toilet een potje ga zitten janken. Ik ben doodongelukkig met mijn werk en snap niet hoe ik die keuze ooit heb kunnen maken.”

 

Niet de enige

Het mag duidelijk zijn dat Arnold hierin niet de enige is. Er zijn veel mensen erg ongelukkig op hun werk. Hoe kan dat? Arbeidspsychologe Anja de Winter legt het ons uit: “Zodra je studeert kun je niet wachten om aan het werk te gaan. Je ziet je leven al voor je. Huis, auto, goed salaris. Maar wat de meeste mensen niet beseffen is dat werken eigenlijk de laatste stap is die je zet. Je hebt gestudeerd, je hebt een auto van de zaak en je hebt een goed salaris. Allemaal bereikt, maar de realiteit is dat je dan vanaf dat moment aan de bak zult moeten. En dat is iets waar veel mensen niet mee uit komen.” Je bent dus niet de enige, als je net als Arnold weinig zin meer hebt in die baan waar je ooit zo enthousiast over was. Maar dan? Wat kun je er tegen doen? Anja noemt een aantal tips, die we in de alinea’s hieronder bespreken.

 

Waarom vind je het niet leuk meer?

Geef eens antwoord op de vraag ‘Waarom vind je je werk niet zo leuk meer?’ Komt het door het werk zelf, of zijn er andere factoren? Heb je geen leuke collega’s, is het bedrijf (of de cultuur in het bedrijf) niet leuk of zijn er andere motieven? Misschien heb je wel een andere droom. Hoe dan ook, door helder te krijgen waarop je het niet leuk meer vindt wat je nu doet, kom je al een heel eind verder.

 

Wat zou je het liefste willen?

Een andere belangrijke vraag is de vraag wat je het liefste zou willen. Stel dat je vannacht een wens mag doen met betrekking tot je werk. Wat zou dat dan zijn? Je kunt die wens heel concreet oppakken door te kijken wat er mogelijk is en welke eerste stap je zou moeten zetten om die wens in vervulling te laten gaan. Dit komt wat zweverig over, maar kan je wel helpen om anders na te gaan denken over de hele situatie.

 

Is het een kwestie van uitgekeken zijn?

Ben je misschien uitgekeken op je huidige baan? Dan is het goed om eens op zoek te gaan naar bij- of omscholingscursussen. Die zijn er voldoende. Ook binnen je huidige werk is er vast iets te vinden waar je weer enthousiast van wordt. Een cursus, of misschien zelfs wel een opleiding, kan je nieuwe inzichten en energie geven. Daarbij waan je je weer even kort terug in de tijd dat je nog studeerde en dat kan ook de oude liefde voor je beroep weer aanwakkeren.

 

Heb je tijd voor jezelf nodig?

Kom je er echt niet uit? Dan is het misschien tijd om wat tijd voor jezelf te pakken. Ga er een paar maanden tussenuit en neem een sabbatical om te bekijken wat je verder nog wil bereiken in je leven en of je daarvoor nu op de juiste plek zit. Zo niet, wees dan niet bang om het roer om te gooien en opnieuw te beginnen.

Lees meer

Natuurlijke voeding voor een gezonder bestaan

Wil jij pas echt gezond leven? Dan ben je hier aan het juiste adres. Op deze website informeren we je over een natuurlijke en gezondere manier van voeding. Daarmee zal je je snel een stuk gezonder en lekkerder in je vel voelen. We gaan op deze website in op verschillende categorieën, namelijk: gewicht en afvallen, bewegen, sociaal-emotioneel sterker worden en mogelijk – in de toekomst – op nog meer vlakken. In dit eerste artikel stellen we onszelf voor aan de hand van de verschillende categorieën die we gaan bespreken.

 

Gewicht en afvallen

Onderzoek heeft uitgewezen dat ruim de helft van alle bewoners in ons land te zwaar is. Daarvan heeft ook nog eens een groot deel te kampen met zo’n ernstige vorm van overgewicht dat het gewoon gevaarlijk wordt. Dichtslibbende aderen, hartinfarcten, conditieproblemen, suikerziekten en andere kwaaltjes volgen elkaar snel op. Overgewicht wordt gezien als een welvaartsziekte, maar ook als een ziekte die komt door de huidige manier van leven. Alles moet immers snel en makkelijk, ook eten. Op deze website gaan wij de tijd nemen om gezond en verantwoord eten te combineren met gezond en verantwoord leven. Op die manier weet jij precies hoe je een leven kunt leiden dat niet alleen gezond is, maar ook nog eens prettig. We bespreken onder meer bekende en minder bekende diëten, behandelen recepten en geven je tips om af te vallen en op je gewicht te letten.

 

Bewegen

Nederlanders zijn niet alleen te dik, ze bewegen ook nog eens te weinig. En als dat alleen om de volwassenen ging, was het nog daar gelaten. Uit diverse hoeken horen we steeds meer dat ook kinderen veel te weinig bewegen. Liever zitten ze hele dagen achter hun computer, laptop, pc of telefoon. Beweging is dus van essentieel belang. Maar hoe doe je dat als je niet van beweging houdt? Het mag duidelijk zijn dat weer gaan bewegen voor veel mensen een grote stap is die ze niet zomaar (en zeker niet al te graag) zetten. Wij helpen aan de hand van relevante artikelen mee om die stap wél te zetten en ervoor te zorgen dat jong en oud zin krijgt in meer beweging. Hoe we dat gaan doen? Door mooie artikelen te schrijven die uitnodigen om mee te gaan bewegen. Sport en spel, beweging in en om het huis en meer beweging op de werkvloer zijn wat ons betreft de factoren die veel meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. We werken hierbij samen met enkele zogenaamde bewegingsgoeroes en sportfanaten, om jou het allerbeste te kunnen brengen.

 

Sociaal-emotioneel

Ook sociaal-emotioneel hebben we heel wat te verduren. Want het mag bekend zijn dat veel Nederlanders ongelukkig zijn. Niet alleen doordat ze ongezond leven, maar ook omdat ze met zichzelf in de knoop zitten. Een sociaal-emotioneel hoogtepunt gaan we bereiken met onze artikelen die je weer plezier laten beleven in je leven en in je werk. We geven je tips en adviezen hoe je met die ongelukkige momenten om kunt gaan en hoe je het beste uit je leven kan halen. Zo zit ook jij binnenkort weer lekker in je vel. Laat dat maar aan ons over.

 

Ga lekker lezen

Zo, nu weet je genoeg van ons en wat we de komende tijd voor je in petto hebben. Ga lekker achterover zitten en begin eens aan ons eerste artikel over hoe je van een vervelend gevoel op je werk weer zin in je werk kan hebben.

Lees meer