Je eerste 5 kilo verliezen met een koolhydraatarm dieet

Ben je al een poosje bezig met afvallen en heb je het idee dat je alles al geprobeerd hebt en dat niets lukt? Daar gaat nu verandering in komen. Dit artikel helpt je om aan de hand van een koolhydraatarm dieet te beginnen met afvallen.

Het resultaat voor iedereen die dit artikel volgt, zal zijn dat je 5 kilo verliest.

Dus lees de tips en adviezen in dit artikel goed door. Hoe meer van deze adviezen je opvolgt, hoe sneller het zal gaan.

 

Koolhydraatarm dieet

We schreven eerder over de voordelen van een koolhydraatarm dieet. Koolhydraatarme diëten helpen je op een natuurlijke manier af te vallen, door een aanpassing in je voeding. Een goed recept op basis van de koolhydraatarme principes zorgt er namelijk voor dat:

  • je geen nieuwe vetten meer binnenkrijgt die als vetrollen en vetmassa worden opgeslagen.
  • je desondanks geen hongergevoel zult hebben en heel veel energie zal hebben om gewoon te doen wat je altijd zou doen.

Een koolhydraatarm recept bevat hooguit koolhydraten die zich traag laten verwerken. Je krijgt dus niet een enorme boost in één keer, maar beetje bij beetje. Deze koolhydraten werken traag en worden dus volledig verbrand, in tegenstelling tot de snelle koolhydraten die als vetmassa worden opgeslagen.

 

5 kilo afvallen

Zoals gezegd gaan we je enkele handreikingen geven om succesvol je eerste 5 kilo te verbranden met behulp van een koolhydraatarm dieet. Hieronder volgen 5 belangrijke tips. Hoe meer je er opvolgt, hoe sneller je je doel zal behalen.

 

5-kilo-afvallen-met-gezonder-etenGa koolhydraatarme recepten eten

Weet je nog niet wat koolhydraatarme recepten zijn? Dat zijn recepten waarbij er rekening is gehouden met de aanwezigheid van trage koolhydraten en de zoveel mogelijke afwezigheid van de snelle koolhydraten. Met andere woorden: je voeding zal je vetmassa niet laten toenemen, maar wel krijg je heel veel energie om gewoon de dingen te doen die je normaal op een dag ook zou doen.

 

Beweeg waar je maar kan

Heb je een zittend beroep? Ga dan op zoek naar manieren om te gaan bewegen. Er zijn oefeningen die je vanachter je bureau kan doen. Onder het mom dat alle beetjes helpen, moet je dus af en toe gewoon wat oefeningen doen onder werktijd.

Maar wat vaker de trap nemen in plaats van de lift is natuurlijk ook al een heel goed begin!

 

Plan sporten in

Nog meer bewegen doe je in je avonduren, bij voorkeur met een intensieve sport. Schrijf je in bij een vereniging of neem een abonnement op de sportschool. De eerste kilo’s vliegen er vanaf op het moment dat je aan krachttraining of roeien gaat doen. Ook tennissen, squash en zwemmen zijn sporten waarmee je ontzettend veel energie verbruikt en dus heel snel kan afvallen.

 

Maak vaker een wandeling

Weer een stukje beweging, maar daar ontkom je in feite niet aan als je wil afvallen. Zorg ervoor dat je vaker tijd maakt voor een wandeling. Liefst een uurtje per dag, maar dat is heel veel gevraagd. Het zal je echter wel helpen om energie te verbranden. Maar daarnaast biedt een wandeling ook het voordeel dat je de dag nog eens kan overdenken en ook mentaal tot rust kan komen. Afvallen is grotendeels ook een mentaal proces, want in je hoofd zal een knop om moeten worden gezet die jou gaat helpen je streefgewicht van minus 5 kilo te bereiken.

 

Drink veel water

De laatste tip die je gaat helpen om 5 kilo te verbranden is door veel water te drinken. Dat heeft meerdere voordelen, namelijk:

  • Water vult en zorgt dus voor een mindere behoefte aan tussendoortjes en trek;
  • Door water te drinken krijg je geen zin in suikers in limonade of vruchtensappen;
  • Met water moet je regelmatig naar het toilet, waardoor je je lichaam goed reinigt en blijft spoelen;
  • Water vult goed, maar maakt je niet dik. Je kan er dus heel veel van drinken.
  • Water drinken vlak voor het eten zorgt ervoor dat je minder veel zal opscheppen. Je eet dus niet snel meer teveel als je water drinkt.

 

Samenvatting

5 kilo afvallen met behulp van een koolhydraatarm dieet begint hier en nu voor jou. Volg de 5 tips op en je zal zien dat die 5 kilo er binnen een maand van af kunnen zijn.

Bewaren

Lees meer

Eten als een holbewoner, over Paleo

Het is laat op de middag als Maurits zijn speer werpt. Met een boog landt de spier in de huid van het rund, dat even verderop stond te grazen. Het dier sprint ervandoor, maar dan begint het gif – dat Maurits met bessen heeft gemaakt – te werken. Het rund zakt in elkaar. Maurits pakt zijn mes om het dier af te maken. Zo, voor vanavond is er weer te eten.

Paleo holbewonerMaurits is een holbewoner, die leefde ten tijde van het paleolithicum. Natuurlijk is het hier boven beschreven verhaal verzonnen, maar zoals Maurits leefden er ten tijde van het Stenen Tijdperk veel meer. Jagen en slachten waren de bezigheden van mannen. Vlees, vis en gevogelte stonden dagelijks op het menu, door vrouwen aangevuld met verzamelde bessen, groenten, noten en zaden. De meest gezonde maaltijden werden op deze wijze bereid.

Paleo.

Dat is de naam die het Paleolithicum vandaag gekregen heeft in de food en receptenbranche. Mensen zijn helemaal gek van het Paleolithicum, als het op eten aankomt. Want de holbewoner at gezonder dan wij nu doen. En dat is gek, want de holbewoner had niks om handen om eten lekkerder te maken. Het was eten of gegeten worden. Vlees, vis en gevogelte, zoveel je kon. Het Paleo dieet is daarop gebaseerd.

Het eten in die tijd zat vol met natuurlijke voedingsstoffen. Denk aan eiwitten, die essentieel zijn bij het opbouwen van spiermassa, waardoor je je sterk en fit voelt. Belangrijk ook waren de vezels, vitaminen en vetten, die weerstand hielpen opbouwen in een tijd toen het allemaal niet zo heel erg hygiënisch was. Vitaminen, mineralen en andere bouwstoffen kwamen binnen in groenten, zaden, fruit en kruiden, waarmee de maaltijden destijds werden opgefleurd.

In ieder geval lijkt het eten van Paleo in niets op het eten nu, volledig volgestopt met smaakstoffen, kleurstoffen, E-nummers en wat al niet meer om het langer te kunnen bewaren, sneller te kunnen bereiden, goedkoper te kunnen maken en – eigenlijk het belangrijkst – er zoveel mogelijk winst aan over te houden.

De Industriële Revolutie, de vooruitgang door de eeuwen heen, heeft ons niet alleen beter gemaakt. Op het gebied van voeding zijn we hard achteruit gegaan. We eten niet meer gezond, we nemen genoegen met snacks en ongezonde pizza’s of kant-en-klare maaltijden die je met de magnetron op temperatuur brengt. We doen ons tegoed aan vettige sauzen, veel te veel zuivel en dressings, drinken liters met suiker aangemaakte sappen en limonade en klagen dat we zo dik worden en zo ongelukkig zijn.

Voeding is van belang. Om je geestelijk goed te voelen, moet je goed eten. En dat is de reden dat voedingsdeskundigen teruggrijpen naar de holbewoner. Want die at wel gezond. Die at natuurlijke producten, vlees en vis, kreeg alles binnen wat een mens nodig had. En dat hadden ze in die gevaarlijke tijd nodig, want gevaar lag altijd op de loer.

Paleo van toen, met de middelen van nu. Want o, wat is het makkelijk om een Paleo recept op internet te vinden. Zo gevonden, even naar de supermarkt (of online boodschappen doen) en iedereen kan Paleo eten. Gewoon vanuit de luie stoel aangestuurd, zonder met je blote handen een koe te hoeven slachten.

Paleo is hot. Paleo is bovendien erg lekker. Wie wil afvallen, gezonder wil eten, moet het zeker eens gaan proberen. Paleo kan voor veel mensen de omslag zijn naar een leven met stuk gezondere voeding.

Toegestaan tijdens het Paleo dieet

Bovenstaande tabel laat zien wat men tijdens het Paleo dieet wel mag eten. Het zijn vooral natuurlijke producten, zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke staat gelaten.

 

Lees meer