Eten als een holbewoner, over Paleo

Het is laat op de middag als Maurits zijn speer werpt. Met een boog landt de spier in de huid van het rund, dat even verderop stond te grazen. Het dier sprint ervandoor, maar dan begint het gif – dat Maurits met bessen heeft gemaakt – te werken. Het rund zakt in elkaar. Maurits pakt zijn mes om het dier af te maken. Zo, voor vanavond is er weer te eten.

Paleo holbewonerMaurits is een holbewoner, die leefde ten tijde van het paleolithicum. Natuurlijk is het hier boven beschreven verhaal verzonnen, maar zoals Maurits leefden er ten tijde van het Stenen Tijdperk veel meer. Jagen en slachten waren de bezigheden van mannen. Vlees, vis en gevogelte stonden dagelijks op het menu, door vrouwen aangevuld met verzamelde bessen, groenten, noten en zaden. De meest gezonde maaltijden werden op deze wijze bereid.

Paleo.

Dat is de naam die het Paleolithicum vandaag gekregen heeft in de food en receptenbranche. Mensen zijn helemaal gek van het Paleolithicum, als het op eten aankomt. Want de holbewoner at gezonder dan wij nu doen. En dat is gek, want de holbewoner had niks om handen om eten lekkerder te maken. Het was eten of gegeten worden. Vlees, vis en gevogelte, zoveel je kon. Het Paleo dieet is daarop gebaseerd.

Het eten in die tijd zat vol met natuurlijke voedingsstoffen. Denk aan eiwitten, die essentieel zijn bij het opbouwen van spiermassa, waardoor je je sterk en fit voelt. Belangrijk ook waren de vezels, vitaminen en vetten, die weerstand hielpen opbouwen in een tijd toen het allemaal niet zo heel erg hygiënisch was. Vitaminen, mineralen en andere bouwstoffen kwamen binnen in groenten, zaden, fruit en kruiden, waarmee de maaltijden destijds werden opgefleurd.

In ieder geval lijkt het eten van Paleo in niets op het eten nu, volledig volgestopt met smaakstoffen, kleurstoffen, E-nummers en wat al niet meer om het langer te kunnen bewaren, sneller te kunnen bereiden, goedkoper te kunnen maken en – eigenlijk het belangrijkst – er zoveel mogelijk winst aan over te houden.

De Industriële Revolutie, de vooruitgang door de eeuwen heen, heeft ons niet alleen beter gemaakt. Op het gebied van voeding zijn we hard achteruit gegaan. We eten niet meer gezond, we nemen genoegen met snacks en ongezonde pizza’s of kant-en-klare maaltijden die je met de magnetron op temperatuur brengt. We doen ons tegoed aan vettige sauzen, veel te veel zuivel en dressings, drinken liters met suiker aangemaakte sappen en limonade en klagen dat we zo dik worden en zo ongelukkig zijn.

Voeding is van belang. Om je geestelijk goed te voelen, moet je goed eten. En dat is de reden dat voedingsdeskundigen teruggrijpen naar de holbewoner. Want die at wel gezond. Die at natuurlijke producten, vlees en vis, kreeg alles binnen wat een mens nodig had. En dat hadden ze in die gevaarlijke tijd nodig, want gevaar lag altijd op de loer.

Paleo van toen, met de middelen van nu. Want o, wat is het makkelijk om een Paleo recept op internet te vinden. Zo gevonden, even naar de supermarkt (of online boodschappen doen) en iedereen kan Paleo eten. Gewoon vanuit de luie stoel aangestuurd, zonder met je blote handen een koe te hoeven slachten.

Paleo is hot. Paleo is bovendien erg lekker. Wie wil afvallen, gezonder wil eten, moet het zeker eens gaan proberen. Paleo kan voor veel mensen de omslag zijn naar een leven met stuk gezondere voeding.

Toegestaan tijdens het Paleo dieet

Bovenstaande tabel laat zien wat men tijdens het Paleo dieet wel mag eten. Het zijn vooral natuurlijke producten, zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke staat gelaten.

 

Lees meer

Koolhydraatarm dieet volgen

Hoe kan een koolhydraatarm dieet helpen gezonder te worden? VKoolhydraatarm dieet en receptenerschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het sterk gestegen gebruik van moderne geraffineerde koolhydraten verantwoordelijk zijn voor de welvaartziektes zoals diabetes en overgewicht. Het overschot aan koolhydraten dat wij tot ons nemen, wordt namelijk omgezet in vetten. Door de grote hoeveelheden koolhydraten bestaat ook nog het gevaar dat we niet aan onze dagelijkse behoefte essentiële eiwitten en vetten komen. Aan de andere kant kan een tekort aan koolhydraten leiden tot problemen met de spijsvertering en een afbraak van het spierweefsel.

 

Koolhydraten kunnen verdeeld worden in twee soorten: De “goede” koolhydraten die er lang over doen om te worden afgebroken (Langzame koolhydraten) en de “slechte” koolhydraten die snel worden afgebroken en daardoor de bloedsuikerspiegel snel doet stijgen. Een uitgebalanceerd koolhydraten dieet heeft een positieve invloed op een stabiele bloedsuikerspiegel en is daarom goed voor de algemene gezondheid.

 

Twee koolhydraatarme diëten

In de regel kunnen we twee koolhydraat diëten onderscheiden: Het koolhydraatarm dieet en het koolhydraat-beperkte dieet. Het koolhydraten-arme dieet stimuleert, door het ontbreken van koolhydraten in de voeding, de vetverbranding. Omdat het lichaam constant een behoefte heeft aan energie zal, door de geringe hoeveelheid beschikbare koolhydraten, vooral eiwitten en vetten worden benut als energiebron. Een gevaar bij een koolhydraat-arm dieet is Acidose, een verzuring van het lichaam. Om deze reden zal een koolhydraat-arm dieet altijd een bepaalde hoeveelheid langzame koolhydraten moeten bevatten. Het koolhydraat-beperkte dieet is vooral gericht op het afvallen op de langere termijn. Dit dieet kan, naast de langzame koolhydraten, ook de snelle koolhydraten bevatten. In de regel komt het er op neer om de inname van het aantal calorieën te beperken waardoor het lichaam aangewezen is op het afbreken van eiwitten en vetten. Om deze reden is het bij een koolhydraat dieet, en eigenlijk elk ander dieet, belangrijk om voldoende te bewegen.

 

Koolhydraatarm dieet is erg populair

Het koolhydraatarm dieet is enorm populair en wordt vooral door beroemde film- en popsterren aangeprezen als het wondermiddel. Bekende koolhydraten diëten zijn onder andere het Montignac dieet en het Atkins dieet. Ook de kant-en-klare dieet pakketten in de winkelschappen zijn meestal gebaseerd op het koolhydraat-beperkte dieet. Een studie van het Amerikaanse National Institute of Health noemt de koolhydraat diëten de meest verantwoordelijke en gezonde manier om af te vallen. Vooral het koolhydraat-beperkte dieet blijkt, ondanks dat men er langer over doet om het gewenste resultaat te behalen, de meest verantwoordelijke manier van lijnen. Een interessant gegeven is dat een koolhydraat dieet niet zo zeer gericht is op het beperken van de calorieën, maar vooral gericht is op het beperken van de koolhydraten. Een koolhydraat dieet bevat over het algemeen een rijke verzameling aan voedingsproducten zoals vlees, vis en gevogelte, groente en peulvruchten, noten en zuidvruchten, sommige fruitsoorten, zuivelproducten en verschillende oliën (Olijf, Kokos enzovoorts).

 

Duizenden koolhydraatarme diëten

Op internet zijn duizenden koolhydraat diëten te vinden. Er zijn werkelijk honderden Nederlandstalige site die, soms zeer geleurde, informatie bevatten over dit dieet. Om deze reden is het van groot belang om eerst professionele informatie en goede adviezen bij jouw huisarts, specialist of voedingsconsulent in te winnen. In veel gevallen hebben zijn een beschrijving van een verantwoord koolhydraat dieet klaar liggen. Ook loont het de moeite om de sites van het Voedingscentrum, de Consumentenbond en de verschillende ziekenhuissites eens te raadplegen.

 

Koolhydraatarme recepten

Wil jij ook afvallen met een koolhydraatarm dieet? Dan is er goed nieuws voor je: een koolhydraatarm dieet hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Je kunt namelijk heel simpel aan de slag met dit dieet, door op zoek te gaan naar koolhydraatarme producten en recepten. Die helpen je vanzelf om af te vallen. Dat hoeft niet duur te zijn, want er is geen sprake van een bepaalde methode die je moet volgen. Gewoon koolhydraatarm eten kan al voldoende zijn.

Koolhydraatarme recepten zijn er in allerlei gradaties. Je hebt recepten voor het ontbijt, de lunch en het diner. Maar ook voor desserts en voor tussendoortjes. Dat alles maakt het dat je niet hoeft af te zien met dit dieet en je lekker kan blijven genieten. De meeste koolhydraatarme diëten bestaan uit reecepten waarin veel ei zit en vlees of vis, omdat die heel veel eiwitten bevatten. Op zoek gaan naar eiwitten zorgt vaak ook voor koolhydraatarme producten.

 

Lees meer