Het succes van een eiwitdieet en een koolhydraatarm dieet

Er zijn veel vragen over hoe je snel en verantwoord af kunt vallen. Die vragen gaan vooral over hoe je snel af kunt vallen, zonder al teveel moeite. Als we het over die manier van afvallen hebben, zijn er eigenlijk twee diëten die kunnen helpen, namelijk een eiwitdieet en een koolhydraatarm dieet. Omdat we je willen helpen een dieet te vinden dat bij je past, bespreken we beide diëten in dit artikel. Intussen is dit artikel alweer een jaar geleden gepost. In de loop van die tijd zijn er veel andere vragen gesteld, vandaar dat dit artikel een beetje aangepast is.

 

Snel afvallen is geen optie

Snel afvallen wil niet zeggen dat je goed af valt. Veel diëten zijn gericht op snel resultaat. Dit zijn crash diëten en die zijn mateloos populair. Denk aan het ziekenhuisdieet, het 10 dagen dieet of het 3 dagen dieet. Het zijn diëten die op korte termijn veel effect hebben, maar nooit op de lange termijn. Wanneer je afvalt met een crash dieet doe je dit doorgaans onder omstandigheden die niet geschikt zijn om langer vol te houden. Ben je dus eenmaal op je streefgewicht? Dan zul je binnen de kortste keren weer aankomen, want het is gewoonweg niet vol te houden. Mijd dus het crash dieet en ga voor een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet.

 

Eiwitdieet

Weiwitdieetat wel vol te houden is, is het eiwitdieet. Dit dieet gaat uit van het innemen van meer proteïnes. Proteïnerijke voeding zorgt ervoor dat je een vol en verzadigd gevoel zult ervaren. Je grijpt minder snel naar snacks en ongezonde tussendoortjes, maar valt ook nog eens af. Proteïne heeft namelijk de positieve eigenschap dat het veel energie kost om te verbranden. Je verbrandt dus vet terwijl je proteïnes (eiwitten) verbrand. Wil je helemaal succesvol afvallen met een eiwitdieet? Nuttig dan eiwitshakes, die boordevol zitten met eiwitten. Veel sporters gebruiken dat ook omdat ze op die manier sneller aankomen in spiermassa en beter kunnen droogtrainen (vet kunnen verliezen rond de buik en billen).

 

Koolhydraatarm dieet

Een ander dieet dat ook blijvend effect heeft, is het koolhydraatarme dieet. Bij dit dieet gaat het erom dat je probeert zich te krijgen op de hoeveelheid koolhydraten die je per dag eet. Zet daar vervolgens een rem op en ga op zoek naar vervangende producten. Op die manier worden koolhydraten niet langer omgezet in suikers en vetten, maar krijgen ze geen kans meer om je dik te maken. Koolhydraten komen in heel veel producten voor. Denk aan brood, pasta en soorten vlees en groenten. Je zult dus echt op zoek moeten naar andere producten, maar die zijn wel gewoon in de supermarkt te verkrijgen. Afvallen met een koolhydraatarm dieet hoeft dus niet moeilijk te zijn.

 

Overlap tussen diëten

Wie een beetje heeft opgelet heeft door dat het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet veel overeenkomsten hebben. Wie op zoek gaat naar eiwitrijk eten,  komt al snel uit bij koolhydraatarme voeding en andersom. De insteek van  beide diëten is dan misschien wel anders, het idee blijft hetzelfde: eiwitten helpen bij het afvallen, koolhydraten niet.

 

Onderzoek toont overgewicht aan

Onderzoek toont aan dat koolhydraatarm broodveel Nederlanders te zwaar zijn. En dan hebben we het niet over een paar kilo, maar over vele kilo’s. Obesitas en overgewicht zijn in Nederland serieuze problemen, aan de orde van de dag. Ook veel kinderen zijn te zwaar. Dat probleem neemt alleen maar toe. Het is dus goed om nu de knop om te zetten en niet te kiezen voor iets tijdelijks, zoals een crash dieet. Maar het is goed om te zoeken naar een oplossing die ook op de langere termijn effect zal hebben. Je zult dus geen spijt krijgen als je begint aan een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet.

 

Moeite met afvallen?

Heb jij al van alles geprobeerd en veel moeite met afvallen? Dan is het goed om te weten dat het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet ervoor hebben gezorgd dat tienduizenden mensen in Nederland en België de afgelopen jaren succesvol zijn afgevallen. Het zijn diëten die ook op de langere termijn werken en ook aan nazorg doen. Bovendien zijn het – zeker het koolhydraatarme dieet – geen dure diëten, waarbij je verschrikkelijk lastige ingrediënten in huis moet halen. Het zijn eenvoudig toe te passen diëten. Wil je echter professionele hulp? Dan is het goed om met een arts of een gewichtsconsultant te gaan praten. Deze weet namelijk goed wat voor jou kan helpen om optimaal af te vallen en veel meer gewicht te verliezen.

 

Recepten voor het eiwitdieet en koolhydraatarm dieet

Wil jij afvallen met een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet? Er zijn heel veel verschillende recepten te vinden die het mogelijk maken om, ondanks dat je af wil vallen, lekker te kunnen eten. Je hoeft je dus niet in te houden en komt niet bloot te staan aan lekkernijen die je niet aan mag raken. Dat alles maakt afvallen met het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet een stuk prettiger.

Lees meer

Eten als een holbewoner, over Paleo

Het is laat op de middag als Maurits zijn speer werpt. Met een boog landt de spier in de huid van het rund, dat even verderop stond te grazen. Het dier sprint ervandoor, maar dan begint het gif – dat Maurits met bessen heeft gemaakt – te werken. Het rund zakt in elkaar. Maurits pakt zijn mes om het dier af te maken. Zo, voor vanavond is er weer te eten.

Paleo holbewonerMaurits is een holbewoner, die leefde ten tijde van het paleolithicum. Natuurlijk is het hier boven beschreven verhaal verzonnen, maar zoals Maurits leefden er ten tijde van het Stenen Tijdperk veel meer. Jagen en slachten waren de bezigheden van mannen. Vlees, vis en gevogelte stonden dagelijks op het menu, door vrouwen aangevuld met verzamelde bessen, groenten, noten en zaden. De meest gezonde maaltijden werden op deze wijze bereid.

Paleo.

Dat is de naam die het Paleolithicum vandaag gekregen heeft in de food en receptenbranche. Mensen zijn helemaal gek van het Paleolithicum, als het op eten aankomt. Want de holbewoner at gezonder dan wij nu doen. En dat is gek, want de holbewoner had niks om handen om eten lekkerder te maken. Het was eten of gegeten worden. Vlees, vis en gevogelte, zoveel je kon. Het Paleo dieet is daarop gebaseerd.

Het eten in die tijd zat vol met natuurlijke voedingsstoffen. Denk aan eiwitten, die essentieel zijn bij het opbouwen van spiermassa, waardoor je je sterk en fit voelt. Belangrijk ook waren de vezels, vitaminen en vetten, die weerstand hielpen opbouwen in een tijd toen het allemaal niet zo heel erg hygiënisch was. Vitaminen, mineralen en andere bouwstoffen kwamen binnen in groenten, zaden, fruit en kruiden, waarmee de maaltijden destijds werden opgefleurd.

In ieder geval lijkt het eten van Paleo in niets op het eten nu, volledig volgestopt met smaakstoffen, kleurstoffen, E-nummers en wat al niet meer om het langer te kunnen bewaren, sneller te kunnen bereiden, goedkoper te kunnen maken en – eigenlijk het belangrijkst – er zoveel mogelijk winst aan over te houden.

De Industriële Revolutie, de vooruitgang door de eeuwen heen, heeft ons niet alleen beter gemaakt. Op het gebied van voeding zijn we hard achteruit gegaan. We eten niet meer gezond, we nemen genoegen met snacks en ongezonde pizza’s of kant-en-klare maaltijden die je met de magnetron op temperatuur brengt. We doen ons tegoed aan vettige sauzen, veel te veel zuivel en dressings, drinken liters met suiker aangemaakte sappen en limonade en klagen dat we zo dik worden en zo ongelukkig zijn.

Voeding is van belang. Om je geestelijk goed te voelen, moet je goed eten. En dat is de reden dat voedingsdeskundigen teruggrijpen naar de holbewoner. Want die at wel gezond. Die at natuurlijke producten, vlees en vis, kreeg alles binnen wat een mens nodig had. En dat hadden ze in die gevaarlijke tijd nodig, want gevaar lag altijd op de loer.

Paleo van toen, met de middelen van nu. Want o, wat is het makkelijk om een Paleo recept op internet te vinden. Zo gevonden, even naar de supermarkt (of online boodschappen doen) en iedereen kan Paleo eten. Gewoon vanuit de luie stoel aangestuurd, zonder met je blote handen een koe te hoeven slachten.

Paleo is hot. Paleo is bovendien erg lekker. Wie wil afvallen, gezonder wil eten, moet het zeker eens gaan proberen. Paleo kan voor veel mensen de omslag zijn naar een leven met stuk gezondere voeding.

Toegestaan tijdens het Paleo dieet

Bovenstaande tabel laat zien wat men tijdens het Paleo dieet wel mag eten. Het zijn vooral natuurlijke producten, zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke staat gelaten.

 

Lees meer